Assalamualaikum...

Anda pelawat ke

Powered by Blogger.

Wednesday, June 1, 2011

ACTION MUST BE LOUDER THAN WORDS


"Alamak cam mane aku boleh tersangkut kat trafic jam ni..7@#$%la kerajaan harga minyak naik, tapi jalan cam haram je"
Itulah kenapa tak guna pengangkutan awam. Kerajaan dah buat bermacam RMK dari zero kepada pengangkutan terbaik yang menjamin keselesaan orang awam. Kenapa kita sentiasa mengeluh dan mudah gelisah apabila ditimpa kesulitan. Bukankah segala ujian dan rintangan itu ujian dari Allah untuk meningkatkan ketakwaan kita kepadaNya. Sebenarnya manusia suka mencari jalan mudah untuk menyalahkan orang lain daripada memikirkan jalan yang terbaik untuk mencari penyelesaian.Sebagai contoh cuba anda fikirkan apakah perkara pertama yang akan anda lakukan jika anda melihat seorang budak menangis di sebuah shopping kompleks.
A. sekadar melihat seperti tiada apa yang berlaku
B. anda melihat dan mendengar dia menangis seperti anda menonton drama
C. anda melihat dan berkata"kasihan budak tu, sapalah yang tergamak meniggalkan budak tu sorang2 nilah contoh mak bapak yang tak bertanggungjawab"
D. anda melihat dan mendengar lalu anda pergi menenangkan budak tadi dan laporkan kepada pihak shopping complex kalau ada sesiapa yg kehilangan anak.


Saya tiada jawapan yang betul ataupun salah bagi persoalan tadi. Terserahlah kepada anda untuk menentukan keputusan yang bijak. Yang nyata mungkin ramai memilih D, dan cuba anda tanya kembali kepada diri anda, adakah anda mampu untuk melakukannya. Tetapi jika anda memilih A itu bermakna kejadian ini sudah menjadi lumrah dalam norma kehidupan manusia zaman sekarang terlalu sibuk mengejar masa sehingga terlupa anak ditinggalkan. Saya berharap tiada sesiapa yang sanggup untuk memilih C kerana ianya bukan sahaja merosakkan nilai murni bangsa kita tetapi menjadi nanah kehancuran maruah bangsa. Itulah manusia yang bijak berkata-kata tetapi hasilya tiada. Action must be louder than words. Frasa inilah yang seharusnya ditanam dalam diri setiap manusia bukan sahaja untuk mrmbentuk peribadi terpuji bahkan diharapkan ianya menjadi amalan kita semua agar setiap tindakan yang dilakukan mestilah didahulukan dengan langkah dan bukannya omong kosong. Ayat ini saya tujukan kepada semua pemimpin bangsa agar tidak mencanang pelbagai janji-janji manis hanya untuk mendapat sokongan rakyat. Tetapi lakukanlah sesuatu untuk membantu rakyat walaupun hanya dengan memberi nasihat berguna. Nasihat yang berguna jika diamalkan akan mendapat keredhaan Allah berbanding harta dan kesenangan yang hanya diberikan untuk meraih undi. Renung-renungkanlah nasihatku ini....

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...